Verdensmål 

Verdensmålene er afgørende for vores fremtid. De adresserer globale udfordringer som klimaændringer, fattigdom, ulighed og bæredygtighed. Gennem fokus på miljømæssig og social ansvarlighed giver verdensmålene elever på BG mulighed for at tage aktiv del i at skabe en mere retfærdig og bæredygtig fremtid. Deres engagement og innovation er nøglen til at løse disse komplekse udfordringer, sikre bedre uddannelse, sundhed og lighed for alle, og skabe en verden, hvor både mennesker og planeten kan trives.  

Målsætninger: 

Det er vigtigt for BG, at eleverne arbejder med verdensmålene i undervisningen, når det giver mening. Vi stræber efter at give eleverne en forståelse for globale udfordringer som klima og ulighed, og hvordan de kan bidrage til løsninger, selvom det kan virke abstrakt og langt fra deres hverdag. 

På BG betyder arbejdet med verdensmålene også, at vi samtidig arbejder med innovation, entreprenørskab, ansvarlighed og kritisk tænkning.  

Eleverne på BG skal lære at se, hvordan deres handlinger påvirker både lokalt og globalt, og de skal samtidig motiveres til at tage initiativ til en bæredygtig adfærd.  

Vores fokus på Verdensmålene i og udenfor undervisningen gør eleverne på BG bevidste om deres rolle som verdensborgere og fremmer engagement i samfundet.  

I skoleåret 2024-25 vil vi særligt have fokus på, at: 

  • Global Goals-projektet fortsætter i 2024-25 i samarbejde med Fonden For Entreprenørskab, Røde Kors og DTU Science Park. I dette skoleår har vi et særligt fokus på virksomheder og fagligheder indenfor STEM uddannelser.   
  • BG´s samarbejde med Røde Kors fortsætter også i 2024-25. Aktiviteterne udbygges og vil fortsat være en integreret del af skolens liv – i alt fra studieture og ”sustainable fashion” til ”bakesale” og loppemarkeder.  
  • inddrage eleverne ift. skolens nye affaldssorteringsanlæg og affaldsfaciliteter generelt.  
  • skabe bæredygtige studieture, hvor vi sammen med eleverne skaber fremtidens studieture. Det handler om at finde en balance mellem hensyn til klima, de unge og fagligheden på gymnasiet.  
  • have fokus på grønne teknologier i skolens udvalg og undervisningen. Dette vil vi bl.a. gøre ved at bruge skolens egne bæredygtige initiativer som etablering af EL-ladestandere, det nye ventilationsanlæg med varmegenanvendelse og planerne for etablering af solceller i undervisningen.  
  • enkeltfaglige, flerfaglige og ekstracurriculære projekter og aktiviteter på tværs af uddannelserne på BG skal gøre vores elever bevidste om, hvordan de i deres daglige liv formår at træffe klimabevidste beslutninger og omsætte dem til konkrete handlinger. 
  • synliggøre skolens egen produktion og eget energiforbrug fra skolens solceller via en databaseret tilgang, der også kan inddrages i fysikundervisningen. 
  • styrke elevernes frivillige engagement i organisationer, der arbejder med forskellige aspekter af verdensmålene.
icons/back copyCreated with Sketch.