Kultur og trivsel
I en verden med øget individualisering, nye elevtyper, konstant teknologisk udvikling og sociale medier som en del af hverdagen er det nødvendigt at arbejde med alle elevers trivsel, dannelse og medansvar. På BG ønsker vi at etablere trygge, men også udfordrende og personligt udviklende rammer for dagligdagen på gymnasiet.
Målsætninger:
På BG ved vi, at faglig udvikling og social trivsel går hånd i hånd.
Vi ønsker at udvikle vores elever til at blive kompetente og ansvarlige unge mennesker, der tager ansvar for sig selv og på samme tid forstår vigtigheden i også at tage ansvar for andre omkring sig.
Omgangsformen på Birkerød Gymnasium er altid kendetegnet ved gensidig respekt. Både elever og ansatte er betydningsfulde for skolen, når det handler om det faglige og det sociale aspekt af gymnasielivet.
Mangfoldighed er et centralt omdrejningspunkt i hverdagen på Birkerød Gymnasium. Her møder elever og lærere fra hele verden hinanden i respekt og forståelse for det, man endnu ikke kender.
Det er helt centralt for livet på Birkerød Gymnasium, at eleverne har indflydelse og bliver hørt – både i og uden for undervisningen.
Fagligt samspil på tværs af uddannelser, årgange og klasser er vigtigt og prioriteres højt. Vi indgår alle i det samme fællesskab.
Stærke venskaber på tværs af uddannelser, årgange og klasser, der bunder i lyst og interesse for at lære hinanden at kende, kendetegner Birkerød Gymnasium.
Birkerød Gymnasium tilbyder et væld af sociale og faglige aktiviteter uden for skoletiden, der er åbne for alle elever på skolen uanset skoleform. Når man mødes med andre om det, der interesserer en, styrkes sammenholdet helt naturligt.
I skoleåret 2024-25 har vi særligt fokus på:
- videreudvikling af struktureret og fagligt samspil mellem skoleformer via fælles undervisning med tydeligt fagligt udbytte.
- videreudvikling af rammerne om vores sociale aktiviteter, der sikrer at alle uanset skoleform, årgang og klasse føler sig inkluderet med forankring i skolens samspilsudvalg (SAKO)
- videreudvikling af morgenmødernes form og indhold samt afklare, om vi fremover planlægger med tirsdagsringetider.
- bevidst at anvende musikken som en løftestang for at skabe fællesskab og gode oplevelser på skolen.
- optimering af BGConnect for at få flere elevoprettede tilbud og at sikre et udbud af aktiviteter, der repræsenterer skolens mange facetter.
- styrkelse af tovholder-elevernes lederskab i diverse udvalg og klubber.
- fortsat arbejde med at sikre et aktivt elevråd for at styrke elevindflydelsen i dagligdagen.
- videreudvikling af det netværk af tilbud, vi har til elever med særlige behov mhp., at de får det bedst mulige faglige udbytte ud af hverdagen.