BG 3.0 - Digitalisering, skærme og AI
For at kunne begå sig i en verden, der i stadig stigende grad bliver digitaliseret og automatiseret, er det nødvendigt først at forstå teknologiens muligheder, begrænsninger og konsekvenser. På Birkerød Gymnasium arbejder vi derfor med en forståelse af digital dannelse som en integreret del af den almene dannelse.
Målsætninger:
På BG skal det være tydeligt for vores elever, at anvendelse og beherskelse af digitale hjælpemidler er en vigtig del af almendannelsen.
Vi ønsker, at de digitale hjælpemidler anvendes på en måde, der tager afsæt i og højde for udviklingen på området, og som giver eleverne kompetencer til at kunne navigere i den konstante udvikling, der er.
Det er vigtigt, at vores elever mestrer brugen af grundlæggende digitale værktøjer, som styrker deres evne til at arbejde med og organisere den viden, de tilegner sig.
Vores elever skal være bevidste om, hvornår det er hensigtsmæssigt at bruge digitale værktøjer, og hvor grænsen går mellem selvstændigt fagligt arbejde og reproduktion og plagiering.
Vi stræber efter, at eleverne tilegner sig en hensigtsmæssig digital adfærd, der gør det muligt for dem at tage højde for deres egen og andres datasikkerhed.
Det er en vigtig kompetence for vores elever, at de lærer at beherske informationssøgning, herunder at navigere, søge, fremfinde og præsentere informationer i en virkelighed, hvor bl.a. Google, AI, chatbots og fake news gør det vanskeligt at vurdere informationers lødighed og troværdighed.
Som et klimabevidst gymnasium ønsker vi, at vores elever er bevidste om ressourceforbruget og klimaaftrykket i forbindelse med brug af digital teknologi og elektroniske devices.
I skoleåret 2024-25 vil vi bl.a. have fokus på, at:
- fortsætte arbejdet med, at elevernes beherskelse af teknologiske og digitale værktøjer forankres i fagene.
- fortsætte faggruppernes arbejde med at integrere brugen af AI i fagene, hvor det kan understøtte og løfte elevernes faglige udbytte.
- udvikle et forløb, så eleverne i løbet af 1.g skal have en række studiemoduler, hvor de bl.a. lærer at beherske grundlæggende digitale værktøjer inden for Officepakken, lige som de skal have viden om datasikkerhed og plagiering i forbindelse med brugen af AI. På sigt kan forløbet også introduceres i pre-IB-klasserne og i 1.hf.
- støtte elevernes evne til ikke at lade sig distrahere i undervisningen. Vi vil sørge for, at de fysiske rammer understøtter dette bl.a. ved at indrette undervisningslokalerne, så de indbyder til elevaktiverende undervisning med og uden brug af elektroniske devices. Fra efteråret 2024 vil vi desuden udstyre alle undervisningslokaler med aflåselige mobiltelefonhoteller.
- anvende BG’s Studiecenter aktivt og bevidst ift. at udvikle elevernes informationskompetencer.