Digital dannelse på Birkerød Gymnasium

Vi vil sørge for at eleverne forstår, hvordan man gebærder sig på nettet

For at kunne begå sig som borger i et samfund, der i stadig stigende grad bliver digitaliseret og automatiseret, er det nødvendigt først at forstå teknologiens muligheder, begrænsninger og konsekvenser.
På Birkerød Gymnasium, HF, IB og Kostskole arbejder vi derfor med en forståelse af digital dannelse som en integreret del af den almene dannelse.

Nedenunder kan du læse mere om, hvordan vi arbejder med de digitale kompetencer i den daglige undervisning. Vi har derudover også udarbejdet en progressionsplan for tværfaglige aktiviteter, som i kombination med undervisning i fagene vil understøtte elevernes digitale dannelse.

Digital dannelse

Digital dannelse

Digitale kompetencer

1.g/ 1. HF/ pre-IB

IT-kontoret:

Introduktion til at komme på skolens internet samt services som print. IT-kontoret udleverer de nødvendige kodeord. 

Informationer om, hvordan man kommer i kontakt med IT-kontoret i det daglige, hvis man ønsker support.

IT-pædagogisk konsulent:

Introduktion til anvendelse af Onedrive, Onenote og Microsoft Teams som studietekniske redskaber og samarbejdsplatform til undervisningsbrug.

Særligt fokus på digital distraktion: Strategier for styring af notifikationer på computer og smartphone.

Klasselæreren:

Introduktion til Lectios grundlæggende funktioner.

Introduktionsmodul til digital dannelse med fokus på dialog om hvordan man tager kontrol over sit forbrug af digitale medier og at få formuleret regler for klasserumskulturen.

Læsevejledningen:

Introduktion til at læse og tage noter i pdf’er og andre digitale læringsmidler.

Studiecentret:

Introduktion til litteratursøgning sker ved Studiecentrets faste bibliotekar, som I to halve moduler vil bibringe eleverne nødvendig viden og kompetencer til at søge litteratur til deres DHO.

  • Lidt om litteratursøgning, mere end Google og Wikipedia!

  • Gennemgang af Studiecentret (særsamlinger: til udlån, håndbøger, TV-programmer, hvordan man låner), dk5 80-81, 90-98, sk. Hvordan man låner. Adfærdsreglerr.  

  • Studiecentrets base. Søgning, læsning den enkelte post.                      

  • SkoDa-tjenester (primært Infomedia, Faktalink, Forfatterweb   

  • Eget lokale bibliotek med E-resourcer + kort introduktion til Bibliotek.dk

  • Øvelser i Studiecentrets base, Faktalink, Infomedia og bibliotek.dk

  • Ressourcer specielt til dansk-historieopgave:

  • Historie: danmarkshistorien.dk, Historiens Verden, his2rie.dk

  • Dansk: Forfatterweb, at finde anmeldelser i bibliotek.dk og Infomedia, e-poke.dk, litteratursiden.dk.

Fagene Dansk/Historie STX / Historie 1. HF / History pre-IB:

Arbejde med bevidsthed om anvendelige og troværdige internetkilder samt evaluering af dette i forbindelse med DHO / Historieopgaven / Mini-EE.

Alle fag/skrivemoduler:

I forbindelse med et skrivemodul i forårssemestret skal eleverne introduceres for peerevaluering i Peergrade. Fokus på digitale deltagelseskompetencer og formativ evaluering i alle fag, evt. suppleret med portfolioevaluering.

.

2.g

Studieretningsfag:

Arbejde med bevidsthed om anvendelige og troværdige internetkilder samt evaluering af dette i forbindelse med SRO.

Alle fag/skrivemoduler:

Forsat arbejde med peerevaluering i Peergrade. Fokus på digitale deltagelseskompetencer og formativ evaluering i alle fag, evt. suppleret med portfolioevaluering. 

.

3.g / 2. HF

Studiecentret:

Genopfriskning af undervisning i 1.g/1. HF. Herunder:

  • Studiecentret og Studiecentrets base

  • Bibliotek.dk (+ videnskabelige artikler). Bestillefunktion og hurtig fremskaffelse af artikler.

  • Login til bibliotek.dk

  • SkoDa (Faktalink, Infomedia, Forfatterweb, Student Ressources in Context)

  • MasterFile Premier (EBSCO)

  • Lokale biblioteks e-ressourcer (Europa World Plus, Science in Context, Literature Resources in Context, Global Issues in Context)  E-bøger)

  • Overvejelser om besøg på DTU (med Find it!) og Kongelige Bibliotek

  • Brug litteraturlister i artikler og bøger til at finde mere litteratur!

  • Biblioteksvagten.

  • Hvordan får man  fat på artikler fundet bag betalingsmur, f.eks.hos  PubMed, Springer, Wiley og andre steder på internettet.

  • TV-udsendelser via UCC/CFU

Studieretningsfag/ Fag på A-niveau:

Arbejde med bevidsthed om anvendelige og troværdige internetkilder samt evaluering af dette i forbindelse med SRP.

Rammer og modeller for virtuel undervisning

På Birkerød Gymnasium arbejder vi aktivt med at tilpasse undervisningen til en moderne digital tidsalder.

Hvis man er interesseret i at læse mere om, hvordan vi definerer rammerne for virtuel undervisning og hvilke forskellige modeller vi arbejder med i det daglige kan man læse mere HER.

icons/back copyCreated with Sketch.