Skærmpolitik – Birkerød Gymnasium

På Birkerød Gymnasium er vores mål at uddanne og danne vores elever, så de er klar til den verden og fremtid, der venter dem. I den proces indgår naturligvis brugen af digitale hjælpemidler, men også det at kunne håndtere brugen af disse på en hensigtsmæssig måde. Vores elever skal have kendskab til de digitale hjælpemidlers muligheder, begrænsninger og konsekvenser.

Computere er et værdifuldt og i mange sammenhæng uundværligt arbejdsredskab i undervisningen. Det samme kan gælde andre digitale enheder. Men de skal bruges på en måde, så det understøtter elevernes læring og ikke være en distraktion fra det faglige i undervisningen. Derfor betragter vi på Birkerød Gymnasium de digitale værktøjer som arbejdsredskaber, og de skal kun benyttes som sådan i undervisningssituationen.

I situationer hvor en digital enhed ikke bruges som arbejdsredskab, kan det nemt føre til manglende opmærksomhed på det faglige, der foregår i undervisning, og det kan forstyrre både den enkelte elev og de elever, der sidder i nærheden samt den generelle undervisning.

Vi har derfor opstillet en række principper for, hvordan digitale enheder skal håndteres i undervisningen:

Computere:

Computere er arbejdsredskaber og må ikke bruges til underholdning i undervisningen.

Læreren bestemmer, hvornår computerne tages frem, og hvornår de kan bruges i undervisningen. Det gælder både ved fælles undervisning i klassen og ved gruppearbejde.

Læreren gør det klart for eleverne, hvornår computeren kan bruges, og hvornår det ikke er nødvendigt at have computeren fremme.

Mange elever ønsker at tage notater på computeren. Det skal selvfølgelig være muligt, men læreren kan bestemme, at der er perioder i undervisningen, hvor computeren ikke skal være i brug fx ved fremlæggelser, fælles diskussioner eller gennemgang af fagligt stof i plenum.

Mobiltelefoner:

Mobiltelefoner må ikke distrahere eleverne i undervisningssituationen.

Mobiltelefoner skal være på lydløs, og vibration skal slås fra i undervisningen. Derefter skal de lægges væk i tasken.

På lærerens opfordring skal mobiltelefonen afleveres og låses inde i de aflåselige mobilhoteller, som er sat op i alle klasseværelser. Læreren bestemmer, hvornår i modulet mobiltelefonen afleveres, og hvornår den kan udleveres igen. Alle 1. årgangsklasser skal som udgangspunkt have deres mobiltelefoner i mobilhotellet i undervisningstiden.

Smartwatches:

Notifikationer skal være slået fra, og man må ikke anvende dem i undervisningen. Smartwatches kan anses som en digitalskærm som fx mobiltelefoner.

Manglende overholdelse af Birkerød Gymnasiums skærmpolitik kan anses som en overtrædelse af skolens studie-ordensregler.