Først skal vi tro på, at vi kan ændre verden!
Global Goals 2025 på Birkerød Gymnasium. For at lære eleverne at de faktisk kan ændre og sætte deres aftryk verden, sætter Birkerød Gymnasium i uge 41, sammen med Fonden for Entreprenørskab og Røde Kors, fokus på storytelling, innovation og entreprenørskab. Udgangspunktet er FN’s 17 verdensmål for en bæredygtig verden.
På BG har vi udviklet et Global Goals koncept, hvor eleverne anvender og udvikler deres faglighed fra gymnasiet og deres intuitive innovative og entreprenante evner til at arbejde med verdensmålene. Global Goals-ugen sætter fokus på STX-bekendtgørelsens krav om undervisning i bæredygtighed, innovation og entreprenørskab og indeholder benspænd undervejs. Eleverne skal bl.a. udvikle ideer med afsæt i mindst to af verdensmålene.

Som noget nyt skal eleverne i årets udgave af Global Goal bruge storytelling som et redskab til at skabe en historie og forestilling om en bedre fremtidig verden. Det sætter ugens keynote speaker Christian Faber fokus på. I følge Christian Faber er vi nødt til først at skabe en ny historie, om at vi rent faktisk kan skabe en bedre verden både individuelt, som samfund og som menneskehed.
“I fremtiden er kreativitet vores vigtigste menneskelige superkraft, den skal trænes og bruges som en muskel”

Efter mange år i reklamebranchen bruger Christian Faber nu sin kreativitet på Rebel Nature, et projekt i krydsfeltet mellem underholdning og uddannelse. Formålet med Rebel Nature er at redefinere, hvordan vi ved at skabe nye historier om vores fremtid, kan inspirere nye generationer til handling og engagement for de globale mål.
Elevernes slutprodukt i Global Goals skal være en model, en ide, et koncept eller et produkt, som viser ”hvordan en problemstilling inden for verdensmålene kan løses” – og dermed være med til at gøre verden mere bæredygtig og et bedre sted at være!
Strukturen for ugen er baseret på Fonden for Entreprenørskabs 7-fase-model. Det vil sige, at eleverne gennemgår alle syv faser i løbet af ugen, en slags bølgemodel, hvor de skiftevis bruger deres individuelle kompetencer og deres samarbejdsevner. De skifter mellem research, fordybelse og ‘hands on’. Der er en lærervejleder pr. klasse, som hjælper eleverne med at facilitere processen og med de udfordringer, de helt sikkert møder. Ideudvikling, og ikke mindst det at bringe en ide til live, ER udfordrende, hvilke flere af ugens oplægsholdere også kommer ind på.

Størstedelen af den innovative proces ligger hos eleverne. De skal selv finde på en ide, kontakte eksperter udefra og finde på kreative løsninger på deres problemstilling. Ugen bliver skudt i gang med inspirationsoplæg fra ti forskellige iværksættere og entreprenører inden for alt fra kommercielle virksomheder, socioøkonomiske virksomheder med fokus på frivillighed og socialt engagement samt aktivistiske organisationer - alle med et afsæt i bæredygtig udvikling og verdensmålene.
Oplægsholdernes opgave er at inspirere eleverne med fortællinger, udfordringer og glæden ved at være ’herre i eget iværksætteri’. Det har været vigtigt for os, at projektet er lokalt forankret i et samarbejde med Rudersdal, så eleverne oplever at bæredygtighed, innovation og entreprenørskab er virkelighedsnært og relevant for den faglighed, de møder i gymnasiet.
Ugen afsluttes med en innovationsmesse, hvor alle grupper præsenterer deres ide, deres proces og deres koncept til resten af skolen og en jury. Vinderne går videre i Fonden for Entreprenørskabs efterfølgende konkurrencer i COMPANY PROGRAMME.
Global Goals-partnere og oplægsholdere: Fondens for Entreprenørskab, Røde Kors, WaveBorn Aps, Oase app, TechWolver, For Chris, CyclingWithoutAge, Gadens Stemmer, Xtinction Rebellion, Flowering Denmark, I Love Global Goals, Andel Energi og Rudersdal Kommune.