Flere fagudgivelser vidner om den høje faglighed på Birkerød Gymnasium
BG’s lærerkollegie er fyldt med undervisere, der brænder for og er med til at udvikle deres fag. Det er en kæmpe gave at have ansatte, som udover at være fantastiske dygtige formidlere af deres fag i gymnasieregi, også arbejder ufortrødent for, at fagligheden når ud til så mange som muligt.
For eksempel har vi blot her de seneste par dage haft fornøjelsen af at se vores gode kollegaer bemærke sig i den offentlige samtale:
Er du vild med gys og gru her i den mørke Halloweentid, kan du hoppe ind forbi Divisionen på P1 og høre engelsklærer og ph.d. i britisk litteratur, Kathrine Wonge Lohman, fortælle om Frankensteins monster i Mary Shelleys berømte roman Frankenstein.
Dansklærer Jens Kramshøj Flinker skrev med sin kronik i Berlingske: ”At læse litteratur er ikke blot en kulturel luksus, men en demokratisk nødvendighed” et forsvar for litteraturen, særligt romanen, som essentiel i den demokratiske dannelse af unge i en stadigt polariserende og digitalt distraherende verden.
Fredda Galea, spansk- og engelsklærer, har netop udgivet et opslagsværk med nøglefraser og øvelser til at træne ordforråd i spansk. Med bogen har Fredda bidraget med en stærk ressource, der samler fraser og øvelser, og som effektivt kan hjælpe eleverne med at komme til måls og blive godt klædt på til eksamen. Med bogen ”Frases Claves” har Fredda koblet en skarp didaktisk formidling med sin mangeårige erfaring som underviser og ved, hvad der fungerer i praksis, og de typer af udfordringer, som eleverne oftest møder.
Disse tre eksempler lægger sig til en lang række af lærere, der i de seneste par år har sat deres præg på den faglige samtale, såsom Sara Brygger, der i samarbejde med forlaget Systime har udviklet en række danskfaglige ressourcer, og Morten Eskildsen, Michael Brix og Karen Helmig, der i 2022 udgav en fagbog om virus målrettet de naturfaglige fag i gymnasiet. Lærerkollegiet på BG er sammensat af en mangfoldig gruppe af dedikerede undervisere, der holder den faglige fane højt. Hver især gør de en kæmpe indsats for at give vores elever de bedst mulige forudsætninger for vejen videre i livet og for at skabe et stærkt fagligt udviklende og socialt fællesskab på tværs af faggrupper og interesser.