torsdag den 3. okt. 24

BG-elever vinder DM i lyrik 2024

BG har ikke bare en, men tre elever, der nu kan kalde sig danmarksmestre i lyrik! De tre er Flora Gustafsson, 2z, Julie Groes Christiansen, 2t og Kaia Devi Permanand, 3u. Kæmpestort tillykke til alle tre!

Vinderdigtene med titlerne ”Supernova”, ”Livets ABC” og ”Sne, mit første ord” handler om så forskellige ting som en stjernes eksistentielle rejse, om personlig vækst, livets flygtighed og minder og sanseoplevelser forbundet med vinteren.

Kaia Devi Permanands digt ”Sne, mit første ord” kredser om erindringen om jeg’ets første ord sne: "Jeg lytter, jeg peger, jeg gentager/Sne mit første ord". Det er på ordniveau så kortfattet, at man som læser får fornemmelsen af, at alle ord bliver prøvet af eller husket for første gang. Andre steder skaber Kaia Devi Permanand billeder, selvom sproget stadig er holdt i den kortfattede form:

Kaia Devi Permanands digt giver associationer til forfatteren Rasmus Nicolajsen, der i digtene i ”Tilbage til unaturen” (2016), også cirkler om selve det at sætte ord på noget. Som i digtet ”Enghaven, 18. august 2013”, hvor jeget sukker: ”Og ak, hvem der kunne skrive et digt om roser der bare handlede om roser.” Det er som om Kaia Devi Permanands digt mimer: ’Hvem der bare kunne skrive et digt om sne, der bare handlede om sne?’ Men det er jo netop det, man ikke kan, fordi ordet sne afføder så mange erindringer, minder og associationer som digtet viser.

Digtet "Supernova" af Flora Gustafsson handler om en stjernes eksistentielle rejse, hvor den beskriver forholdet til sine planeter og sin egen rolle i universet. Stjernen oplever sig selv som en central figur, der giver varme og liv til sine planeter, men også en, der kæmper med ensomhed, frustration og skyld, når dens bestræbelser på at hjælpe dem fejler:

I Flora Gustafssons digt, hvor en supernova er digtets lyriske jeg, møder vi som læsere en stjerne, der på trods af sine bedste intentioner, ender med at ødelægge det, den ville beskytte, og selv falder fra hinanden i en form for kosmisk sammenbrud. Det er en stærk metafor for tab, fortrydelse og kampen for at finde mening, når alt virker ude af kontrol. Julie Groes Christiansens har skabt et digt, der er opstået ud af et markant benspænd: Brug hele alfabetet og lad hver ny verslinje begynde med det næste bogstav i alfabetet. Digtet er dermed struktureret som et alfabetisk forløb, hvor hver bogstavrepræsentation dækker over forskellige aspekter af livets op- og nedture, refleksioner over selvudvikling og eksistentielle tanker:

Julie Groes Christiansens digt sætter ord på det pres, det til tider kan være bare at leve livet, når man samtidig kan føle, at man altid skal udvikle sig, præstere og kun hvile blødt i sin seng, når det er tid. Livet fremstilles som en cyklus, hvor man skal acceptere dets op- og nedture: ”Æd det op og start igen”. Kort sagt er det ”Livets ABC”, som digtets titel lyder.

Flere elever fra den kreative skriveklub på Birkerød Gymnasium deltog i DM i lyrik 2024. I tiden op til deadline havde eleverne mulighed for at få skriveideer, vejledning og kritik på deres digte af danskunderviser June Clausager Thomsen.

Hvert år deltager flere hundrede unge mellem 16 og 19 år fra hele landet i konkurrencen, der er drevet af Vallekilde Højskole og Dansk forfatterforening. Dommerne udvælger hvert år max 20 unge, der vinder et weekendskrivekursus på Vallekilde Højskole. På weekendskrivekurset får vinderne mulighed for at videreudvikle deres talent, møde andre skriveglade unge, og de vil få undervisning af professionelle forfattere i kreativ skrivning.

Elever i BG’s kreative skriveklub har tidligere vundet DM-titler i både novelleskrivning og lyrik, men det særlige er, at hele tre BG-elever er blandt de udvalgte i år. Det er fantastisk flot gået.