Snart er det tid til ”AP- by-night” 2024 på BG
Undervisningen i almen sprogforståelse (AP) kan tage form af kedelige, løsrevne grammatiske rutineøvelser, eller den kan åbne op for helt nye verdener og stor faglig indsigt.
En central del af ”AP- by- night” er at skabe en god atmosfære og et godt læringsmiljø, hvor der skal være plads til hygge med kaffe og kage, og ikke mindst til at kvaje sig. Det er nemlig en vigtig del af elevernes dannelse og læringsproces frem mod deres første eksamen på Birkerød Gymnasium.
For unge, der går på BG, er undervisningen i sprog heldigvis ikke kun en omgang løsrevet grammatik. Både i danskfaget og i gymnasiets mange andre øvrige sprogfag - tysk, fransk, engelsk, spansk, - lærer eleverne nemlig i dag ikke at skelne mellem grammatik og sprog. Men derimod at opnå en følelse af at stå på ”to ben” – og erhverve sig både kommunikative færdigheder og en overordnet sproglig kommunikativ bevidsthed. Alt dette gøres ikke kun om dagen i skoletiden, men også om ”natten” på Birkerød gymnasium, HF og IB, hvor der snart vil være tomt på gangene. Klokken vil nærme sig fyraften den 10.10.2024, undervisningen vil være slut, og de fleste ansatte gået hjem. Men lytter man godt efter, vil man snart kunne høre en summen – ét sted vil der blive liv igen. På ”AP-værkstedet – BG by Night” vil der fra klokken 19.00 -21.00 være fyldt med 1.g elever, bunker af papir, blyanter og bøger. Rundt om bordene i kantinen på BG, vil der blive hygget og talt - og sproglige strukturer, syntaks, morfologi og sproghistorie vil blive studeret flittigt. Det er nemlig snart sprogaften - ”AP-by night ”på Birkerød Gymnasium - og her vil alting se lidt anderledes ud i stearinlysenes skær.
På ”AP-natten” indrettes kantinen på BG til et område, hvor alle gymnasiets 1.g elever indbydes til at komme og øve og træne, det de allerede er godt i gang med at lære ude i klasselokalerne i faget AP. Idéen med AP-værkstederne (både dem om eftermiddagen og om aftenen) er, at elevernes sproglige færdigheder og bevidsthed styrkes, så deres læringsproces faciliteres og støttes undervejs, mens den samtidig er i fuld gang ude i klasselokalerne inden den afsluttende eksamen næste måned. ”Ofte overlades elever nemlig alt for meget til sig selv, når de skal bestå en eksamen, og da det er deres allerførste eksamen på BG føler jeg og min kollega, Martin Løfwall, at det er vigtigt, at alle vores nye 1.g elever kommer mere end godt fra start. Som første årsstuderende kan man nemlig meget let komme til at føle sig overladt til sig selv, når man starter på en videregående uddannelse,”, udtaler skrive og AP-konsulent på BG, Birgitte Holm Halkjær sig.
På ”AP-by-night- værkstedet” skal de studerende, i ugen op til den endelige eksamen i AP og latin, kunne se sig omkring og opleve ligesindede - der arbejder, går i stå, spørger om hjælp, leder efter verber, interjektioner og substantiver i tekster - og sukker og jubler i deres higen efter en forståelse af sprogets opbygning og indre strukturer. Alt det, der hører sig til en læringsproces. ”Elever lærer ved at spejle sig i andre elever, og ved at lære at forstå, at når de går i stå eller bliver frustrerede, så er de faktisk lige netop midt i det, som kendetegner en rigtig god læringsproces. En erfaring de vil kunne tage med sig videre alle tre år på BG”, fortsætter Birgitte. Under AP-natten etableres et hyggeligt fælles læringsmiljø, hvor alle elever vil sidde sammen og lære side om side. ”I løbet af aftenen får eleverne således rig mulighed for at dele deres frustrationer, drøfte deres overvejelser og spørgsmål løbende, som de opstår både med sig selv, og med hinanden. Og for at hjælpe den gode atmosfære på vej, serverer vi kaffe, te og kage til vores elever”. Om aftenen vil der også være dygtige 2.g mentor-elever til stede, som vil give gode råd og svare på spørgsmål, som de selv stod overfor, da de sidste år selv skulle bestå deres første rigtige eksamen på Birkerød Gymnasium.